onsdag den 18. december 2013

julegaveønsker | maya

I år ønsker jeg mig næsten kun hårde pakker. I dem må der gerne gemme sig cd'er, film, et enkel grafisk print og allerhelst, bøger. Jeg har nemlig genfundet kærligheden ved det offline medie, og finder hele tiden flere bøger, jeg føler jeg er nød til at læse. 

Jeg synes for tiden at det er den fineste måde at læse mig til informationer og viden, og bruger flere timer ugenligt på at kigge, læse og undersøge i bøger. Engang kunne jeg bedst lide at læse romaner, krimier og fiktion, men lige nu synes jeg det er mest spændende er at læse sagprosa og biografier. 
Jeg vil derfor gerne anbefale en bog, jeg selv har læst, men synes du skal ønske dig, og en bog, som selv står højt på min ønskeliste. 



Den første bog, som jeg selv har læst, kan jeg slet ikke slippe. Den hedder 'Forklædt som nazist', og er udgivet af informations forlag. Bogen er fortalt af og handler om en kvinde, Charlotte Johannsen, som i perioden efteråret 2008 til sommeren 2009 infiltrere det ny nazistiske miljø i Århus. Det er en sand historie, og det gør bogen meget mere levende. Den indholder barske hverdagshistorier, og fortæller historien om et miljø, som ingen tør konfrontere, og meget få overhoved ved eksistere. Bogen fortæller en meget vigtigt, men stadig overset historie og derfor bør du læse den.
Du kan se et interview med Charlotte Johannsen her  og købe bogen her






































Den anden bog, er af en forfatter jeg i forvejen holder meget af. Jeg har tidligere grædt mig igennem Ekstremt højt og utrolig tæt på og nu vil jeg gerne læse Om at spise dyr, af Jonathan Safran Foer. Bogen er samfundskritisk og handler om et af de emner jeg selv går og tumler meget med. Jeg interessere mig rigtig meget for hvad jeg spiser og stiller tit mig selv spørgsmålet; Hvorfor spiser vi dyr?
Det er det bogen tager op, og jeg kan ikke forstille mig andet end at Jonathan Safran Foer har formålet at skrive om emnet med en vinkel og nysgerrighed, som vil gør én klogere og mere eftertænksom, omkring hvad man putter i munden. Derudover skriver han vanvittig godt og hans finurlige og til tider kringlede sprog, vækker min interesse. Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar