søndag den 23. februar 2014

fan af en fangirl

En gang imellem opdager jeg mennesker, som kan give mig mindreværdskomplekser. Det skyldes tit deres talent og det, de har formået at bidrage til verden. Graden af mine mindreværdskomplekser bliver kun voldsommere, jo yngre de er. Al respekt til de unge der stiller op til Sochi 2014 og kommer hjem med medaljer med flere karat end deres aldre, men hold kæft jeg hader dem. Dog er det ingenting sammenlignet med min kæmpe idolisering/dybfølt jalousi rettet mod Tavi Gevinson, 17-årig blogger, bladredaktør, skuespiller og model.



Tavi Gevinson er helt enestående, og så alligevel ikke. Det ved Tavi som appellerer mest til mig, er at hun er så nem at forholde sig til. Det har helt sikkert noget med hendes alder at gøre, men en anden vigtig ting er at hun ikke føler sig hævet over populærkultur og Taylor Swift. Hun er begejstret omkring ting som andre 'almindelige' unge også dyrker. Hun har udtalt at selvom hun var inviteret til alle de store modeshows fra da hun var 12, var hendes største modeøjeblikke fra de aftener hvor hun sad på sin seng og læste på style.com.

Alligevel er Tavis hverdag ikke helt som andre unges. Hun har interviewet Sofia Coppola, udarbejdet kunstudstillinger og skrevet for adskillige store amerikanske aviser. Hun er en helt almindelig teenagepige, som verden lytter til.
Hvorfor? Fordi hun forstår at sætte ord på det abstrakte og flydende. Fordi hun kan definere det, som nutidens unge går rundt og laver, og formidle det på en måde som er relevant for voksne. Fordi alt hvad der tænkes af denne pige er fascinerende.

Hvis I har noget tid til overs, synes jeg I skal se denne talk af Tavi. Det er rørende, inspirerende og har potentiale til at ændre jeres liv.


2 kommentarer:

  1. Tavi er nok den sejeste teenage pige ever og så kan man forholde sig til det hun siger det er bar vildt fedt ! :)

    clara-soed.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Det er utroligt hvor vis hun er på denne alder. Hun er en sand rollemodel!

    SvarSlet