lørdag den 14. december 2013

julegaveønsker | cille

Jeg lyver ikke når jeg siger, at ønskelisten ikke bugner af ting i år, mest af alt fordi de fleste af mine ønsker ikke kan findes her på den anden side af atlanten. Alligevel er der sneget sig et par ting eller to ind. Ting, der vil forsøde mit liv en lille smule ekstra - og som minder mig om hjem, nu hvor jeg er så langt væk!
MY BUEMANN ILLUSTRATIONER
En dansk kunster, der står mit hjerte meget nært er My Buemann. Hendes tegninger og illustrationer har, ifølge mig, ramt plet hvad moderne skandinavisk kunst angår; simpelt og æstetisk er nogleordene.
Jeg elsker hvordan hendes minimalistiske tegninger ofte er krydret med en smule sarkasme.
My Buemann's illustrationer sælges blandt andet i I Do Art Lab's online webshop, du kan finde dem her.
RETRO PLAKAT MED DANSK MØBELDESIGN
Jeg er vokset op i et hjem, hvor danske designermøbler har sat rammen om min families komfort. Siden jeg fra barnsben er blevet belært om både Wegner og Jacobsen, har det også smittet af på mig.
En ting som jeg oplever og holder meget af ved møbelklassikerne, er den originalitet og tidløshed, der hviler over produktet.
Jeg må til at spare gevaldigt sammen, for at få råd til de mange godter, der findes ude i den vilde møbeljungle - men indtil da må jeg nøjes med en fin plakat.
Plakaten kan købes her.
YAHYA HASSANS DEBUTDIGTSAMLING
Selvom jeg lovede mig selv at jeg ville holde mig up-to-date med ny musik, kunst og litteratur, har jeg overgivet mig til den lille udvekslingsbobbel, som jeg pt. lever i.
Noget som jeg dog har fået opfanget, er den 18-årige Yahya Hassan, der med en belastet opvækst og palæstinensisk baggrund i baggagen, deler ud af barndomsminder og erfaringer fra et omtumlet liv.
For et par dage siden studsede jeg over et uddrag fra hans digtsamling, som kan læses på Berlingskes hjemmeside, og jeg blev med det vuns overvældet af vemodighed og sympati for manden bag.
Digtene er ærlige - helt uden omsvøb - og går lige i hjertet.
Bogen kan købes her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar