torsdag den 12. december 2013

julegaveønsker | emma

Denne jul er jeg en anelse kedelig. Jeg har kun én ting på min ønskeliste, nemlig tilskud til min tur til England i vinterferien. Det er dyrt at være ude at rejse uden forældre, men det er bestemt ikke noget jeg fortryder bagefter. Jeg elsker at opdage og genopdage verden gennem mine rejser, og ærlig talt er det hele hundrede gange sjovere, når man gør det med en veninde. Min bedste veninde og jeg har rejst til London sammen to gange. På vores næste tur udforsker vi London igen, men vi kommer også til at besøge Liverpool og Oxford for første gang.

Det praktiske: transport og overnatning
Hverken min veninde eller jeg har alverdens penge. Derfor bruger vi mange billige alternativer til fly og overnatning. Den nemmeste måde at have en billig rejse er at planlægge det uden for højsæsonen. Ellers flyver vi med lavprisselskaber som Easyjet og Norwegian som jeg anbefaler meget - man skal dog betale ekstra for at reservere sæder, og hvis man skal have en stor kuffert med. Mens vi planlagde denne tur, opdagede vi også, at det er billigere at flyve til mindre lufthavne som Liverpool. Derudover kan man spare en del penge, hvis man bestiller flybilletter i god tid inden rejsen. 
Hvis det skal være endnu billigere, kan man også rejse med Interrail, som jeg ikke selv har prøvet men har hørt meget godt om. 
Læs mere om EasyjetNorwegian og Interrail

Når vi rejser, bor vi ikke på firestjernede hoteller. Min veninde og jeg boede på en B&B med skæve gulve der kun tilbød toast og smør til morgenmad. Man skal ikke forvente luksus når man er på budget, men man skal også finde et sted der opfylder vigtige krav som god beliggenhed og fri Wi-fi.
For nylig fik vi øjnene op for tjenester som Airbnb og Couchsurfing, hvor man som rejsende kan finde en vært der vil lade en overnatte hjemme hos dem. Fordelen er, at det er billigere (Couchsurfing er gratis) og mere personligt. Jeg havde en rigtig god oplevelse med Airbnb i sommers, og er stadig i kontakt med værten. De fleste på Airbnb og Couchsurfing er rejseelskende, venlige mennesker. Dog er det en god idé at tænke sig om på disse hjemmesider.

Liverpool
Denne nordlige by er ikke kun base for et fodboldhold. Her kan man også følge i The Beatles' fodtrin, ved at besøge de velbevarede barndomshjem af Paul McCartney og John Lennon. Hvis man er glad for Beatles, er der meget at komme efter i Liverpool. 
Derudover har byen et meget rigt kulturliv, som især skildres gennem bloggen SevenStreets

Oxford
Oxford som i ordbogen, Oxford som i universitetet og så videre. I mit hoved er Oxford sammen med London den by, der indeholder essencen af England. Denne by er fyldt med engelsk charme. Jeg glæder mig til at gå rundt i alle de smukke steder, fx Bodleian Library der blev brugt som location i Harry Potter filmene!

London
Der er noget for enhver smag i London. Byen er ligesom New York en sammensmeltning af alverdens kulturer. Dog er det mere kompakt end super-storbyen, og efter min mening er London langt hyggeligere. Efterhånden har jeg fundet ud af en "London rutine": jeg ser altid et teaterstykke eller musical, og shopper i ynglingskvarteret Brick Lane. Indbyggerne i London er virkelige venlige, og hjælper gerne én med vej- og restaurantfinding.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar