tirsdag den 26. november 2013

jeg elsker jørgen leth


Jeg elsker Jørgen Leth. Han er en 76-årig mand, og jeg kan relatere til alt, hvad han siger. Er det freaky? På albummet "Vi sidder bare her" reflekterer Leth over forskellige trivialiteter, man støder på i hverdagen, mens Mikael Simpson og Frithjof Toksvig spiller jazzede toner indover.

I "Notesbogen" fortæller han om, at han ikke stoler på sin hukommelse - det er så enkelt sagt, men så rigtigt. Jeg samler ubevidst inspiration alle døgnets timer, men jeg laver så meget, at hvis jeg ikke skriver idéen ned, så snart jeg får den, så er den væk for altid. Den kommer aldrig igen. Leths sætning om hukommelse rammer plet på, hvorfor jeg altid går rundt med én eller to hæfter i tasken, over 40 noter på min iPhone og kravetæer på min håndryg.

Han berører også flere gange emner om at være ung og gammel. I "Min Første Forelskelse" mindes han den lidt akavede følelse af være fascineret af det andet køn for første gang, men ikke turde nærme sig, og i "Dans" fortæller han om, at han er blevet for gammelt til at danse, men alligevel ikke kan lade vær. Et alvorligere syn på alderdommen kommer frem på afslutningsnummeret "Lidt Tung I Det", og selvom jeg endnu kun er på mit første år som voksen, så reflekterer jeg selv over livet, og det at blive ældre.

"Vi sidder bare her" er virkelig blevet min afstresningsmedicin de seneste par måneder. Jeg har gået ture i efterårsfarverne, fået røde kinder af den friske luft, nydt solskinnet og ladet mine tanker koncentrere sig om Jørgen Leths behagelige, dybe stemme. Og når jeg har sidder med min laptop og haft alt for mange ting at lave - så jeg i travlhed og forvirring ikke har kunne overskue at lave nogle af tingene - har jeg sat netop dette album på, lagt mig ned i min seng og været i en nærmest mediterende tilstand. Så har jeg startet med nummeret "At Koble Helt Af", og for at motivere mig til at starte på nogle af alle de ting, jeg skal have ordnet, har jeg afsluttet meditationen med "At komme i gang", hvor han siger; "Og der er altid flere ting, der skal laves, og så laver man altid det, der er lettere. Man laver det andet, man laver ikke dét, man laver altid det andet i stedet for".

Albummet kan streames på Spotify og selvfølgelig købes i butikkerne.
Trioen har også lavet albummet "Ikke Euforisk" i samme stil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar