torsdag den 28. november 2013

frygtløs og hekse

Der er et eller andet særligt ved de tegneserier og film, man ser som barn. Jeg tror på at børn ser fjernsyn på en anden måde end andre gør. De er mere fantasifulde og har evnen til at blive helt opslugt i det, de ser på skærmen. Mens os andre måske bruger fjernsyn til at koble af og have et eller andet at hvile øjnene på, bruger børn det i forbindelse med deres fantasi. Forholdet mellem børn og deres fantasi fascinerer mig.

Derfor er det altid sjovt, når jeg kommer til at gense de ting, jeg kiggede på mens jeg var mindre. Det er en spøjs blanding af genkendelse og opdagelse. Jeg opdager skellet mellem dengang og nu, og føler mig pludselig yngre og ældre på samme tid.


Da jeg så for nylig, at Frygtløs den frygtsomme hund fandtes på Netflix, tøvede jeg ikke et sekund med at klikke play. Gennem min barndom var jeg klistret til Cartoon Network, og Frygtløs var sammen med Powerpuff Pigerne det bedste jeg kendte dengang. Egentligt en ret skræmmende børneserie, med menneskeædende dyr og ondskab i stort set hvert afsnit, men det er alligevel børnevenligt på grund af dens humor. Serien er en sær men vellykkede blanding af gys og komedie.
Den blev baseret på kortfilmen The Chicken from Outer Space som blev nomineret til en Oscar. Hele vejen igennem serien har skaberen John Dilworth beholdt den klare vision, hvilket viste sig i hans perfektionisme omkring soundtracket. Frygtløs er altså ikke en helt almindelig tegneserie.


Min barndoms absolutte yndlingsfilm var Chihiro og heksene. Jeg tror det var en af de første film, jeg nogensinde så i biografen, og jeg var helt bevæget til tårer. Filmen gjorde så stort et indtryk på mig, at jeg begyndte til klaver så jeg kunne lære at spille dens slut sang. Den indhyller børn og voksne i fantasiens varme tæpper, og herinde er alt muligt. Der er mange budskaber i Miyazakis værker. Et af de vigtigste er det om at værne om naturen.

Jeg tror på, at Frygtløs og Chihiro har haft indflydelse på mig på et eller andet plan. Det er et af de første glimt mange får af den store verden derude, og derfor kommer disse tegneserier og film altid til at være en del af mig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar