torsdag den 13. september 2012

fra fotojournalistik til kunst

Peter Funch - CARE TAKER
CARE TAKER

I efteråret 2011 besøgte jeg Lousiana og så udstillingen LIVING. Det var en blandet udstilling med arkitektoniske modeller af bygninger, interaktive installationer man kunne klatre i, skulpturer og fotografier. Hele udstillingen var rigtig spændende og satte en masse tanke i gang om det at bo, leve og være sammen, men jeg faldt specielt for Peter Funchs del af udstillingen med fotografier under navnet "Babel Tales".

Peter Funch - LATTE REVOLUTION
LATTE REVOLUTION

Peter Funch - TWO TO TANGO
TWO TO TANGO

Jeg er selv meget interesseret i at fotografere mennesker på gaden, og Funch har taget denne fotojournalistiske genre og gjort den til kunst. Han har stået på nogle bestemte gadehjørner og fotograferet en masse mennesker gå forbi hans linse. Med et stort talent for redigering har han skabt nogle virkelig detaljerede fotografier, som man kan blive ved med at kigge på. Vi gav min mor en fotobog med fotografierne i julegave, og jeg elsker at bladre i den og finde nye, små detaljer i billederne hver gang.

Peter Funch - MEMORY LANE
MEMORY LANE

Peter Funch - POSING POSERS
POSING POSERS

Man kan se flere af Funchs billeder på hans hjemmeside her

7 kommentarer:

  1. Fantastisk fotograf! Han tager nogle ret voldsomme billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja! Normalt er jeg meget mere til det enkelte og realistiske, men hans billeder er jo både realistiske og vilde, og det elsker jeg virkelig :)

      Slet
  2. Jeg er også meget glad for ham, han er vildt dygtig. Synes hans billeder hvor man bedre kan se at folk har det samme på, gør det samme osv. er vildt sjove. Især det med de sorte paraplyer. Kan ikke huske hvad det hedder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også rigtig fedt! Der er også et, hvor alle har rødt tøj på. Jeg kan dog slet ikke vælge et yndlings, for jeg synes også, det med de gravide (nummer tre i indlægget) er fedt, fordi det var det første i udstillingen på Lousiana, og der gik noget tid, før jeg lagde mærke til, at der var så mange gravide på billedet.

      Slet
  3. Han er simpelthen så fantastisk! En af mine yndlingsfotografer!

    SvarSlet
  4. Jeg har en plakat af hans billede Two To Tango derhjemme, og tænker tit over om hvorvidt billede er opstillet på nogen måde, fordi der er så mange gravide damer på samme sted.

    SvarSlet