tirsdag den 28. maj 2013

forårsalbum

Det var godt nok en hel måned for sent, at foråret gjorde sit indtog i år, og derfor er der også rigtig god grund til, at man dyrker den der obligatoriske, klichéfyldte forårseufori, der så småt indfinder sig, når solen begynder at skinne og vinterfrakkerne kommer ind bagest i skabet. Noget af det der for mig er bedst ved foråret er al den musik, der er som skræddersyet til årstiden. Min stak af forårsplader er stor, og derfor har det også virkelig været svært, at vælge de fire bedste ud til det her indlæg:

 photo foraringrsmusik_zpsa58ef983.jpg


The New Spring  - The New Spring
De sidste to forår har The New Spring uden tvivl været mit primære forårssoundtrack. Det kan næsten ikke siges gange nok, at det altså er Bastian Kallesøe, som er ham der gemmer sig bag det også ret forårsagtige pseudonym, der allerbedst formår at indkapsle lyden af foråret. Pladen, der bare hedder The New Spring, er ret enkel, men måden som det indviklede guitarspil bliver akkompagneret af kor, klap, klokkespil og smukke tekster gør, at det alligevel er et helt vildt interessant album, som for mig – helt uden sidestykke – er lyden af de der lidt overromantiserede men alligevel fantastiske solskinsdage med åbne vinduer og fuglekvidder.

 photo foraringrsmusik2_zpsb86b0e56.jpg

Drott & Marsk - Det Sejler Sikkert (EP)
Det er ved at være lang tid siden, at jeg første gang tunede ind på Det Elektriske Barometer, der er et 25 år gammelt radioprogram, der også den dag i dag serverer alternativ musik og lytterpoesi til P3 hver søndag. Det var midt i maj, fuglene sang og solen skinnede, jeg gik i syvende klasse, og var lige blevet konfirmeret, og jeg faldt pladask for både stemningen og musikken i programmet. Jeg kan tydeligt huske at de testede et band der hed Drott og Marsk, og derfor bliver jeg både helt vildt nostalgisk, og helt vildt forårspaf når jeg genhører deres EP ”Det sejler sikkert”, og især nummeret ”Skygger Vågner”, der ligesom resten af pladen virkelig bare emmer af forår: Det er energisk, let, barnligt og poppet, og har sådan en karakteristisk højt-til-loftet-lyd, der minder om en smuk blå forårshimmel.



 photo _MG_0350_zps29357efc.jpg


Beirut - The Rip Tide
Jeg elsker, hvordan Beirut med sine tidligere album, frankofilt og fjollet, får smilene til at vokse og fødderne til at vippe i takt. Zack Condon, som med sin dybe stemme står i front for Beirut, blander folk og balkan til lidt humørsvingende plader, der rummer både muntre ballader og sørgmodige søndagssoundtracks. Ikke desto mindre er det jo også sådan foråret er det meste af tiden, for det der med, at solen skinner og alt er fryd og fuglekvidder i tre måneder, det holder ikke helt. Netop derfor er Beirut perfekt, og især har jeg hørt virkelig meget af hans seneste album ”The Rip Tide” i år. Både på de triste regnvejrsdage, hvor man ikke når længere, end ud i køkkenet efter mad, men i den grad også som soundtrack til forårsforelskelse og lange cykelture!



 photo foraringrsmusik3_zpsb77d5a39.jpg

På trods af deres geografiske placering formår norske Casiokids i dén grad at smelte alt hvad der hedder vinterdepression og rustne danseben. Deres elektroniske, energiske keyboardeksperimenter er fjollede og poppede, og kan godt gå for at være en lidt mere fjollet, og knap så stilren udgave vores egen Vinnie Who. Det virkelig svært ikke at danse - og synges med, selvom det er på norsk, og derfor ikke giver særlig meget mening. For mig er der altid 100% optursgaranti, især når det regner - for det er jo sommer lige om lidt!

Hvis du klikker på albumtitlerne bliver du sendt direkte til spotify, og hvis du klikker på navnene kommer du til kunstnernes facebookside

4 kommentarer:

  1. dejligt indlæg! - elsker musikinspiration :)

    SvarSlet
  2. Jajajajaja! Fantastiske albums du har valgt, Line!

    SvarSlet
    Svar


    1. ps. Skygger Vågner minder mig også lidt om den videoblog du engang lavede, hvor du sad ude på en mark

      Slet