lørdag den 6. april 2013

selvom man ikke skal skue hunden på hårene

Og selvom den der "don't judge the book by its cover" vist er en meget god tommelfingerregel, så er plader med pæne albumcovers altså bare en lille bitte smule bedre. For os er den visuelle del af et album næsten lige så vigtigt som lydsiden - både når det gælder musikvideoer og albumcovers. I tråd med Agnes' indlæg om udstillingen med pladecovers og "vinylsens revival" vil vi, Line og Agnes, nu vise nogle af vores yndlings-pladecovers.

Danske Oh No Ono blev faktisk nomineret til en Grammy for det her albumcover. Det er skabt af en dansk kunstner der hedder Malene Mathiasen, som har sat udklip fra lægeleksika og pornoblade sammen til syrede, humoristiske og ikke mindst smukke collager, som meget fint indrammer det i forvejen ret avancerede univers, der gemmer sig i lyden på albummet. Ud over forsidecollagen herover, er bookletten nærmest en lille bog med en hel masse billeder i samme stil. Siderne er delt vandret over på midten, og alle collagerne kan kombineres på forskellige måder. Hvis ikke min forklaring giver så meget mening, så bliver konceptet - der vist er bøffet fra en børnebog - vist i videoen HER


Mews album "No More Stories" er ved første øjekast meget enkelt og grafisk. I starten tænkte jeg blot på det som en farverig og lidt creepy trold. Jeg lagde godt mærke til sommerfuglen, men kun som en del af trolden. Efter utallige gennemlytninger af pladen, fik jeg dog set ordentligt på coveret og opdagede, hvor gennemført det er. Det er meget enkelt, men samtidig så genialt, da det beskriver Mews musik helt perfekt; både coveret og deres musik er fyldt med modsætninger. Det er interessant, hvordan at noget så yndefuldt som en sommerfugl kan visualisere noget så grumt som en trold, og hvordan en så lys vokal som Jonas Bjerres kan passe så godt ind mellem hårde og rockede toner fra trommer, bas og guitar.

Der er noget højtideligt og nærmest rituelt over måden Victoria Legrand og Alex Scally sidder linet op omkring bordet på albumcoveret til deres andet album Devotion. De sidder på helt samme måde i fint festtøj, bordet er dækket helt ens på begge sider, og den store lagkage i midten er fokus. Der er en både mystisk og ophøjet stemning, og det virker nærmest kult-agtigt og rituelt. Jeg elsker den lidt kiksede stemning i billedet, som helt sikkert også er at finde i musikken. 

Der er også et ritual forbundet med Canon Blues plade Rumspringa - både albumtitel og coverart er inspireret af den amerikanske religion amish. Det ellers meget traditionelle folk har en slags konfirmationsritual, der ligesom pladen hedder Rumspringa. Teenagere får i et helt år lov til at køre bil, have kærester, drikke alkohol, have sex, tale i telefon og bo i en storby - ting, som de aldrig vil få lov til igen, hvis de vælger at vende tilbage til deres religion, efter at have smagt på livet udenfor. En anden ting som amish-kulturen er kendt for er deres quiltede tæpper - de ser mere eller mindre ser ud på samme måde, som Canon Blues albumcover gør det. 

3 kommentarer:

  1. great photos <3

    xxx Zari

    http://le-style-blog.blogspot.de
    http://www.bloglovin.com/blog/6811423

    SvarSlet
  2. virkelig spændende at læse!

    SvarSlet