fredag den 28. december 2012

naja marie aidt

Naja Marie Aidt er en dansk forfatter og lyriker født i Grønland i 1963. Hun debuterede i 1991 med digtsamlingen "Sålænge vi er unge".
Siden da er der løbet med vand under broen, og hun har udgivet både bøger og (flere) digte siden - desuden har hun også ført pennen, da dukkefilmen, "Strings" fra 2005, skulle skrives.

Fru Aidt er en prisbelønnet dame, og første gang jeg gjorde bekendtskab med hende var, da jeg læste hendes novellesamling, "Bavian", fra 2006. 
Heri skildrer hun en lang række tungsindige liv, hvor man - på en dyster, men harmonisk og smuk måde - får en dyb indsigt under parforholdets, såvel som familiers og individers, facader.
Denne jul fik jeg erhvervet mig de samlede værker af Naja Marie Aidt. En tyk bog á 532 sider som jeg (allerede nu) har kastet mig over.
Som et lille sideprojekt har jeg også sat mig for at fortolke nogle af hendes digte. Det er allerede blevet til hele to af slagsen, der gerne skulle vise noget af Naja's potientiale som ordkværner og daglidagspoet. God fornøjelse!

10 kommentarer:

  1. Jeg er igang med at læse pensum for niende klasse, fordi jeg skal til sygeeksamen, og der var vist en tekst af Naja Marie Aidt. Det er good stuff!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sindssygt glad for, at jeg er blevet introduceret til hendes værker - jeg er min lærer evigt taknemmelig! Ved du hvilken tekst det var?

      Slet
  2. Jeg var op til et af hendes digte i mundtlig eksamen. virkelig fantastiske tekster!

    SvarSlet
  3. Det er ret så godt lavet, man kommer virkelig i stemning,af dit "produkt" eller hvad man nu kan kalde det:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er jeg glad for, at du synes!

      Slet
  4. Du har dæleme en dejlig stemme, dame! Og forresten en rigtig god anbefaling, tak (hjerte)

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow, mange tak. Det er sjældent jeg får det at høre!

      Slet
  5. Svar
    1. Den er jeg virkelig også glad for! Naja er den rette stemningsstøber - hun kan noget med at lade det dystre indprente sig og lifligt suge glæde ud af individer..... men på den gode måde altså! ☺

      Slet