torsdag den 25. oktober 2012

spedalskdag?

Det er måske ikke helt sådan det staves, men det er sådan det lyder, når de gentagende gange i løbet af hele dagen har sagt det i radioen. Spil Dansk Dag. En hel dag dedikeret til dansk musik, som i den grad er helt fantastisk. I den anledning får du her (lidt forsinket) 5 af mine absolutte yndlingskunstnere, der ikke blot er fra Danmark, men også synger på dansk.

Mouritz/Hørslev-projektet formår på allerfineste vis at kombinere Mads Mouritz' lidt skrøbelige vokal med Lone Hørslevs helt igennem F A N T A S T I S K E og inspirerende tekster. Især på nummeret Kom Kom Kom, som gang på gang på gang tager pusten fra mig.

Den Fjerde Væg er et af de mere interessante nye bands, hvis uuuuh-harmonier minder lidt om Animal Collective og skæve melodier virkelig kan være svære at hitte ud af. Ikke desto mindre står de i følge mig bag et af de bedste album fra i år.

For nyligt så jeg det her splinternye danske band Navneløs live, og det var helt fantastisk at høre, hvordan det syv mand store orkester fik skramlende guitarer, fine tekster og smukke celloer til at smelte så godt sammen, som her på nummeret For Dig Dreng.

Selvom det måske ville klædde det hele, hvis vi var lidt large, og spillede noget god, solid pop, vil jeg langt hellere snyde lidt og vise jer et cover, af noget god, solid pop - When Saints Go Machine og Coco fra Quadron, har nemlig lavet et helt fantastisk cover af Xanders gode, solide popsang Hos Mig Igen.

1 kommentar:

  1. Jeg kendte ikke Navneløs, men hold da op hvor er de fantastiske!

    SvarSlet